GAZİ ÜNİVERSİTESİ
AKADEMİK TEŞVİK DÜZENLEME, DENETLEME VE İTİRAZ KOMİSYONU
RAPORU
23.02.2023
Akademik Teşvik Ödeneği Yönetmeliği ve Gazi Üniversitesi Akademik Teşvik Ödeneği
Uygulama Usul ve İlkeleri doğrultusunda, akademik teşvik başvuru ve değerlendirme sürecinde
tespit edilen sıkça yapılan hatalar ve dikkat edilmesi gereken hususlar aşağıda belirtilmektedir.
Sıkça yapılan hatalar ve dikkat edilmesi gereken hususlar
1. Akademik teşvik başvurularının Akademik Teşvik Ödeneği Yönetmeliği ve Gazi
Üniversitesi Akademik Teşvik Ödeneği Uygulama Usul ve İlkeleri dikkate alınmadan
yapılması,
2. Editör kurulu üyeliklerinin, yardımcı editörlüklerin, alan editörlüklerinin, makale
editörlüklerinin, yayın kurulu üyeliklerinin, danışma kurulu üyeliklerinin, katalog
editörlüklerinin, editörler kurulu başkanlığının vb. puanlamaya dahil edilmesi, (ilgili
yönetmeliğin 7. maddesinin 4. fıkrası: Dergilerde editörlüğün değerlendirilmesinde,
farklı dergilerde de olsa sadece bir editörlük dikkate alınır. Çok editörlü dergilerde
sadece baş editör teşvik kapsamında değerlendirilir.)
3. Birden fazla editörlüğün puanlamaya dahil edilmesi, (ilgili yönetmeliğin 7. maddesinin
4. fıkrası: Dergilerde editörlüğün değerlendirilmesinde, farklı dergilerde de olsa
sadece bir editörlük dikkate alınır. Çok editörlü dergilerde sadece baş editör teşvik
kapsamında değerlendirilir.)
4. Early access (erken erişim), article in press (baskıda), early view (erken görünüm)
durumunda online olarak yayımlanmış (henüz cilt, sayı, sayfa numarası almamış)
makalelerin puanlamaya dahil edilmesi. Ancak cilt, sayı, sayfa numarası ve yıl bilgisi
(ilgili yılda basılmış) bulunan early access (erken erişim) durumundaki makaleler
puanlamaya dahildir.
5. Early access (erken erişim), article in press (baskıda), early view (erken görünüm)
durumunda online olarak yayımlanmış (henüz cilt, sayı, sayfa numarası almamış)
makalelerde yapılan atıfların puanlamaya dahil edilmesi. Ancak cilt, sayı, sayfa
numarası ve yıl bilgisi (ilgili yılda basılmış) bulunan early access (erken erişim)
durumundaki makalelerde yapılan atıflar puanlamaya dahildir.
6. Yönetmelikte araştırma ve proje tanımına uymayan projelerin puanlamaya dahil
edilmesi ve kanıt olarak geçersiz ve onaysız (resmi niteliği haiz olmayan) belgelerin
yüklenmesi, (ilgili yönetmeliğin 7. maddesinin 2. fıkrası: Proje faaliyetinin
değerlendirilmesinde sadece bilim, teknoloji ve sanata katkı sağlayıcı nitelikte
yurtiçinde veya yurtdışında başarı ile sonuçlandırılmış ve sonuç raporu
onaylanmış projeler değerlendirmeye alınır. Döner sermaye üzerinden yapılan dış
kaynaklı (yurtiçi veya yurtdışı) projelerin bu kapsamda değerlendirilebilmesi için
projenin Ar-Ge niteliğinin olması ve toplam proje süresinin dokuz aydan az
olmaması koşulu aranır. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumunun
sadece akademik destekleri bu kapsamda değerlendirmeye alınır, ancak sanayi,
kamu, girişimcilik, bilimsel etkinlik ve bilim ve toplum destekleri değerlendirmeye
alınmaz. Araştırma altyapısı oluşturulması, girişimcilik, araştırmacıların ve
öğrencilerin araştırma kültürünün desteklenmesine yönelik projeler,
yükseköğretim kurumları tarafından desteklenen bilimsel araştırma projeleri,
yerel kalkınma, topluma hizmet, mesleki eğitim, sosyal sorumluluk ve benzeri
amaçlar için fon sağlayan Türkiye İş Kurumu, Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri
Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı, kalkınma ajansları ve benzeri
kurumların destekleri, döner sermaye üzerinden yapılan bilirkişilikler ve
danışmanlıklar, Avrupa Birliği Katılım Öncesi Mali Yardım projeleri
değerlendirmeye alınmaz. Yürütülmüş bir proje için farklı kurum veya
kuruluşlarca tamamlayıcı veya destekleyici mahiyette bütçe desteği sağlanmasına
yönelik olup temelde aynı projenin parçası veya uzantısı olan çalışmalar için
mükerrer puanlama yapılmaz.)
7. Henüz ilgili yılda sonuç raporu onaylanmayan projelerin puanlamaya dahil edilmesi
veya sonuç raporunun kanıtlayıcı belge olarak sunulmaması,
8. Yönetmelikteki kriterleri sağlamayan konferans, sempozyum veya kongrede sunulan
tebliğlerin puanlamaya dahil edilmesi,
9. Üniversite Yönetim Kurulunca onaylanan uluslararası konferans, sempozyum veya
kongrelerde özet olarak basılmış tebliğlerin tam metin gibi değerlendirilerek
puanlamaya dahil edilmesi, (İlgili yönetmeliğin 7. maddesinin 9. fıkrasında: Ayrıca
etkinliğin uluslararası niteliği haiz olup olmadığı hususunda, ödemeye esas teşkil etmek
üzere üniversite yönetim kurulu kararının olması gerekir. Tebliğlerin
değerlendirilmesinde tebliğin ilgili etkinlikte sunulmuş ve bunun belgelendirilmiş
olması (etkinlik programı ve etkinliğe tebliğde ismi yer alan en az bir araştırmacının
katılım sağladığını gösterir belge) esastır. Ayrıca değerlendirme için tebliğin
elektronik veya basılı olarak etkinlik tebliğ kitapçığında yer alması ve
yayımlanmış tam metninin sunulması gerekir.)
10. Gazi Üniversitesi Akademik Teşvik Ödeneği Uygulama Usul ve İlkeleri’nde belirtilen
kanıtlayıcı belgelerin sunulmaması, eksik olarak sunulması veya özensiz hazırlanması,
birim akademik teşvik komisyonlarının bu belgeleri “geçerli” kabul etmeleri,
11. Puanlamaya dahil olan faaliyetlerin farklı bir kategori altında değerlendirilmesi,
(örneğin: ulusal yayınların uluslararası yayın olarak sunulması, indeks bilgilerinin
yanlış gösterilmesi, aynı özgün bilimsel kitapta ikiden fazla bölüm beyan edilmesi vb.)
12. Dergilerin Q (Quartile) sınıfının yanlış belirlenmesi, (dergilerin Q (Quartile) sınıfını
belirlemek için sadece ISI WEB of SCIENCE taraması yapılmalıdır. SCImago Journal
Rank (SJR) taraması akademik teşvik değerlendirmesinde geçerli değildir.)
13. İlgili faaliyet yılı dışındaki (bir önceki yıl veya bir sonraki yıl gibi) faaliyetlerin
puanlamaya dahil edilmesi,
14. Devlet Yükseköğretim Kurumları dışında gerçekleştirilen faaliyetlerin puanlamaya
dahil edilmesi,
15. Akademik Teşvik Ödeneği Yönetmeliği kapsamında yer almayan yayınlarda ve
eserlerde yapılan atıfların puanlamaya dahil edilmesi, (İlgili yönetmeliğin 7. maddesinin
8. fıkrası: Atıfların değerlendirilmesinde, sadece bu Yönetmelik kapsamında
değerlendirilen yayınlarda veya eserlerde ve bu Yönetmelik kapsamında
değerlendirilen yayınlara veya eserlere yapılan atıflar dikkate alınır, diğerleri
kapsam dışıdır.)
16. Teşvik başvurusu sonrasında alınan kadro unvanına göre akademik teşvik ödemesinin
yapılmasının talep edilmesi, (İlgili yönetmeliğin 8. maddesinin 8. fıkrası: Puanların ve
ödemelerin hesaplanmasında öğretim elemanının teşvik başvurusu yaptığı
tarihteki kadro unvanı esas alınır.)
17. Sanatsal faaliyetlerde katalogların atıf olarak puanlanması, (İlgili yönetmeliğin 7.
maddesinin 8. fıkrası: Atıfların değerlendirilmesinde, sadece bu Yönetmelik
kapsamında değerlendirilen yayınlarda veya eserlerde ve bu Yönetmelik
kapsamında değerlendirilen yayınlara veya eserlere yapılan atıflar dikkate alınır,
diğerleri kapsam dışıdır.)
18. Akademik teşvik başvuru süreci bittikten sonra başvuru yapılması,
19. Akademik teşvik başvurularının, Akademik Teşvik Ödeneği Süreç Yönetim Sistemi
(ATÖSİS) üzerinden yapılmaması,
20. Müracaat eden öğretim elemanlarının yanlış/eksik beyanda bulunması,
21. Birim Komisyonlarının başvuruları Akademik Teşvik Ödeneği Yönetmeliğine göre
değerlendirmemesi,